artikel

Boosta AB

“Från entreprenör till ägare – med struktur, verktyg och mod”


Så blev Boostas nästa steg tydligt – med stöd från Chair Management och DI Akademi.

När Emil, grundare av Boosta, klev in på utbildningen Från ägarlett till ägarstyrt, stod han mitt i ett vägskäl. Bolaget – som han grundat för 14 år sedan och vuxit till 10 miljoner i omsättning med 25 konsulter – stod inför ett samgående. Det var dags att kliva ur vardagsdriften och in i en mer strategisk ägarroll.
“Vi har alltid varit entreprenörsdrivna – sprungit snabbt, tagit många roller. Nu behövde vi strukturera upp med en VD, styrelse och ägardirektiv. Det var dags att göra resan från ägarlett till ägarstyrt. När jag såg utbildningen tänkte jag: ‘Det där är exakt vad vi behöver.‘”

En dag som förändrade perspektivet

För Emil blev utbildningen inte bara en inspirationsboost – utan ett konkret avstamp.
“Agneta är otroligt kompetent och samtidigt jordnära. Hon har gjort den här resan själv, vilket märks. Det är lätt att sådana här utbildningar blir konferensprodukter – kul i stunden men glöms bort. Här var det tvärtom. Två dagar efter kursen satt jag och ritade upp vår nya struktur med teamet.”
Han lyfter särskilt hur teorin varvades med verktyg, gruppövningar och konkreta exempel:
“Det fanns en röd tråd. Jag gick därifrån med checklistor och tydliga steg – inte bara en känsla av att jag borde göra något, utan en plan för hur.”

Aha-upplevelsen: “9 av 10 misslyckas med extern vd”

“Att 9 av 10 av bolag som tillsätter extern vd misslyckas – det satte sig. Det säger något om hur viktigt det är att ägare förstår sin roll i processen. Det räckte inte att bara rekrytera – vi behövde förbereda hela bolaget. Den insikten gjorde att vi agerade direkt.”

Från kostnad till investering

Trots att Emil reste från Åre till Stockholm för att delta, var det aldrig tal om att inte göra det.
“Det här var ingen kostnad – det var en investering. Jag slapp köpa in extern hjälp, för vi fick allt vi behövde för att göra jobbet själva. Utbildningen betalade sig direkt helt enkelt.”

Vad han vill säga till andra ägare:

“Om du är i ett läge där du ska utveckla eller växa – gå utbildningen. Den är superprisvärd. Du får inte bara inspiration, du får riktning och en checklista. För oss blev det ett startskott.”
Och det stannar inte där.
“Jag har redan kontaktat Agneta igen – vi vill gärna ta in Chair för att jobba vidare med vår utveckling, workshops och kanske även ägardirektivet. Det är ett samarbete vi ser långsiktigt på.”

Vi på Chair tackar för att du som deltagare bidrog till att göra kursen så bra. Det är ju faktiskt så att det är deltagarna som gör kursen! Emil, du är en riktig stjärna!

Om Boosta

Boosta utvecklar medarbetare i några av Sveriges största dagligvarubutiker. Med bas i Åre hjälper de ICA, Hemköp och andra att skapa bättre kundmöten, starkare team och lönsammare butik. Forskning visar att ett enkelt hej i butiken kan leda till att kunden handlar 3,2 varor mer – Boosta ser till att det händer. För att ytterligare stärka sitt erbjudande inom lönsamhet och drift har Boosta gått samman med Vizuera, som har lång erfarenhet av utbildning och kompetensutveckling inom detaljhandeln. https://boosta.info/