information om
Grundarfilosofin
För att du som grundare och ägare tryggt ska våga släppa operativa frågor behöver din viktiga Grundarfilosofi kartläggas. På så vis kan ditt bolag gå från att vara grundarlett till ett grundarinspirerat bolag.
Vad är en Grundarfilosofi?
Vad är det som gör att vissa bolag lyckas med små resurser medan andra står kvar och stampar vid samma punkt år efter år? Det handlar ofta om på vilket sätt man gör saker. Denna framgång är ofta förankrad i en framgångsrik grundares karaktärsdrag och beteenden, vilka har sått det första fröet. När bolaget växer kan och ska inte du som grundare vara överallt. Då behöver din Grundarfilosofi kartläggas för att du ska kunna gå från att vara grundarlett till grundarinspirerat bolag.
Genom vår tjänst identifierar, kartlägger och dokumenterar vi de principer som har varit centrala för ditt bolags framgång. Genom att definiera och bevara din Grundarfilosofi, säkerställer vi att bolagets ”DNA” och framgångsrika beteenden fortsätter att prägla kulturen och beslutsprocesserna, även utan grundarens fysiska närvaro. Detta gör att du som grundare kan fortsätta vara en inspirationskälla utan att operativt behöva leda företaget.
Arbetssteg
Genom en etablerad metod kartlägger vi bolagets själ och DNA i tre steg.
Steg 1
1. Intervjuer
Intervjuer med ägare och nyckel medarbetare för att samla insikter om företagets framgångsfaktorer.
Steg 2
2. Analys
Granska och bekräfta insamlade data tillsammans med ägare och grundare för att identifiera företagets principer och bolagets DNA.
Steg 3
3. Dokumentation
Skapa dokument som beskriver företagets filosofi, både textmässigt och visuellt, för intern och extern kommunikation.
Läs mer om Grundarfilosofi i Ägarguiden
Ägarguiden – utveckla din ägarkompetens
12 framgångsfaktorer som omvandlar skickliga entreprenörer till framgångsrika ägare.
I kapitel 10 kan du läsa om vikten av en Grundarfilsofi och vad det innebär att gå från grundarlett till grundarinspirerat.
Vad mer kan “Ägarguiden” erbjuda dig?
- Djupgående insikter och verktyg för att fokusera på ägarskap som drivkraft för tillväxt.
- En utförlig genomgång av de 12 kritiska framgångsfaktorer som varje ägare bör förstå och behärska.
- Verklighetsbaserade exempel som ger igenkänning och inspiration.
Boken är en kombination av teori och praktik och erbjuder konkreta råd, och är en oumbärlig resurs för alla som arbetar i eller med ägarledda bolag.
“Success is:
1% luck
1% talent
98% never giving up”
– anonym ägare
FAQ
Här svarar vi på de vanligaste frågorna vi på Chair får angående Grundarfilosofin. Har du andra frågor, klicka här.
Varför är det viktigt att kartlägga sin Grundarfilosofi?
Att förstå och dokumentera Grundarfilosofin är avgörande eftersom det ofta är tillvägagångssättet, snarare än strategierna som ligger bakom framgången. Att manifestera denna filosofi är essentiellt för att inspirera medarbetare och för att du ska kunna ta ett steg tillbaka från det operativa arbetet.
Hur ska Grundarfilosofin dokumenteras?
Grundarfilosofin kan dokumenteras i olika format. En kombination av en film och ett visuellt dokument är ofta effektivast. Det viktigaste är att informationen är lättillgänglig, integreras i hela verksamheten och fungerar som en kontinuerlig påminnelse om företagets principer.
Hur kommunicerar man ut filosofin till organisationen och medarbetarna?
En effektiv kommunikation av Grundarfilosofin kräver en integrerad process som inkluderar:
- Anställningsintervjuer. Använd filosofin som en grund för att bedöma och ställa frågor till kandidater.
- Introduktionsmöten. Presentera och diskutera filosofin med nya medarbetare.
- Internt material. Integrera filosofin i interna dokument, handböcker och på företagets webbplats.
- Utbildning och workshops. Anordna regelbundna sessioner för att fördjupa förståelsen för och tillämpningen av filosofin i vardagen.
- Ledare som förebilder. Ledningen bör exemplifiera filosofin genom sitt beteende, beslutsfattande och ledarskap.
- Öppen dialog. Uppmuntra till feedback om hur filosofin upplevs och tillämpas.
Hur kan Chair bidra till att kartlägga ditt bolags Grundarfilosofi?
Genom att intervjua dig som ägare, grundare och medarbetare hjälper vi ägare att identifiera de principer som skapat framgången i bolaget. Vi kartlägger, säkerställer och stämmer av och ger oss inte förrän du är nöjd.
INSPIRATION
Do’s and dont’s med ägarledda företag
Sverige består till drygt 98 % av ägarledda företag. Dessa är speciella just för att ägarna är aktiva i den dagliga verksamheten. De skapar 4 av 5 arbetstillfällen och utgör därmed ryggraden i svensk ekonomi. Men har alla koll på vilka fördelar och fallgropar det...
Den ofrivilliga Vdn
DEN OFRIVILLIGA VDN | Det kom ett samtal till oss på Chair: "Ni måste hjälpa mig. Jag försöker sluta som operativ Vd, men det går inte. Trots att jag har anställt en ny Vd som ska ersätta mig är hen inte engagerad på det sätt jag vill att hen ska vara. Jag är trött på...
Våga släpp taget om din “baby”
VÅGA SLÄPP TAGET OM DIN "BABY" | Att släppa taget om sitt företag, och överlåta ledarskapet åt en extern Vd, kan vara känslomässigt prövande – ungefär som att släppa taget om sitt barn när det växer upp. Tänk om det inte går bra, eller omvänt – tänk om det går bättre...